Gedachten kan je niet stoppen

Gedachten kan je niet stoppen
8 februari 2019 Hans Le Roux

Deze blog is vooral geschreven voor piekeraars. Onderstaand tref je enkele tips aan om soepeler om te gaan met vervelende of opdringende gedachten. De kern hierbij is dat je gedachten niet kan stoppen. Maar je kan er wel meer afstand van nemen[1]

Gedachten zijn als een rivier

Gedachten kan je zien als een rivier. Het water in een rivier kan niet stilstaan en kan je niet met je handen tegenhouden. En zo is het ook met gedachten.

Je kunt echter wel naast de rivier gaan staan en hierdoor met enige afstand naar het stromende water kijken. Zonder het tegen te willen houden. Dit kan je ook met gedachten doen door ze zonder veroordeling waar te nemen. Ook als het gaat om negatieve gedachten en gedachten met een opdringend of dramatisch karakter.

Gedachten en realiteit

Gedachten manifesteren zich dikwijls als de realiteit. Maar gedachten bevatten vaak denkfouten. Door met wat afstand naar ze te kijken zie je bijvoorbeeld beter dat gedachten lang niet altijd logisch zijn of toetsbaar aan de hand van feiten. Of dat ze niet bijdragen tot zelfacceptatie of het nemen van zelfverantwoordelijkheid. Gedachten met een negatieve lading hebben vaak iets dwingends, eisend en veroordelend over zich. Denk aan ‘moeten’ en ‘zou niet mogen zijn’.

Afstand nemen van je gedachten

Afstand nemen van je gedachten bevorder je door:

  • Te accepteren dat je de stroom van gedachten niet kunt tegenhouden. Het regelmatig doen van de taakconcentratieoefening of mindfulness oefeningen als de ‘bodyscan’ en ‘bergmeditatie’ kunnen je hierbij helpen.
  • Door jezelf de vraag te stellen: ‘Wat is het probleem NU?’ Door de aandacht te richten op het huidige moment zal je merken dat het probleem zich in het hier-en-nu meestal niet voordoet[2].
  • De stem van je geest (innerlijke criticus) als een aparte persoon te beschouwen door bijvoorbeeld deze een naam te geven die geen emotionele lading heeft.
  • Je mild, begrijpend, maar ook grenzen aangevend op te stellen ten aanzien van je geest. Je zou bijvoorbeeld tegen je geest kunnen zeggen: ‘Bedankt dat je met deze gedachten  mijn aandacht vraagt. Ik weet dat je het goed bedoelt en wilt voorkomen dat ik pijn lijd. Maar ik ben een sterk persoon die zelf graag de beslissingen neemt’.
  • Jouw gedachten met een negatieve lading beter te herkennen door ze te verzamelen en op te schrijven.

Veel voorkomende gedachten met een negatieve lading

Enkele veel voorkomende gedachten met een negatieve lading zijn:

  • Ik moet het goed doen.
  • Ik moet altijd vrolijk zijn.
  • Ze mogen niets aan me merken.
  • Ik mag anderen niet teleurstellen.
  • Mensen kan je niet vertrouwen.
  • Ik mag geen fouten maken.
  • Anderen moeten mij aardig vinden.
  • Ik kan niet leven met onzekerheden.
  • Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje.

[1] Welbevinden versterk je ook door:

[2] Dit geldt dikwijls ook bij een probleem waar je constant last van hebt. Bijvoorbeeld ziekte, chronische pijn of overgewicht. Want naast directe pijn en ongemak, kan daarnaast sprake zijn van gedachten die je probleem uitvergroten. Denk aan gedachten als: ‘het is oneerlijk dat ik pijn heb’, ‘waaraan heb ik deze ziekte te danken’ of ‘afvallen lukt me nooit!’. Ook van deze gedachten kan je wat afstand nemen.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*