Hoe kan ik mild en compassievol naar mezelf kijken?

Hoe kan ik mild en compassievol naar mezelf kijken?
13 februari 2019 Hans Le Roux

De manier waarop je jezelf en je identiteit beschrijft heeft veel invloed op je welbevinden[1]. Deze blog is vooral geschreven voor mensen die:

  • De lat altijd hoog leggen.
  • Moeite hebben zichzelf te accepteren zoals ze zijn.
  • Last hebben van sterke belemmerende emoties als schaamte, boosheid of schuldig voelen.

Onderstaand tref je handreikingen aan om mild en compassievol naar jezelf te kijken en te handelen.

Je identiteit

Een goed ontwikkelde identiteit is flexibel. Dit houdt in dat je identiteit niet teveel verbonden is met gedachten en het verhaal over jezelf. Dat je er dus wat afstand van kunt nemen. Iemand die bijvoorbeeld zijn gehele identiteit koppelt aan het verhaal dat hij manager is, kan eerder in een crisis raken bij ontslag dan iemand die een meer flexibele identiteit heeft.

Bij het meer afstand nemen van je verhaal of gedachten over jezelf kan je de volgende stappen doorlopen:

  • Onderzoeken van een beschrijving over jezelf.
  • Van perspectief veranderen en afstand nemen van je gedachten.
  • Compassievol zijn.

Onderzoeken van een beschrijving over jezelf

Zowel negatieve als positieve beschrijvingen over jezelf kunnen het welbevinden verminderen. Want elke beschrijving bevat eisen waaraan je moet voldoen. Hierdoor werk je misschien onnodig hard of voel je frustratie of verdriet als je niet aan deze eisen kan voldoen. Of meer kan voldoen.

Je kunt een beschrijving over jezelf eenvoudig onderzoeken door:

  • Een woord te kiezen die jouw persoonlijkheid beschrijft (Ik ben ……)
  • Aan te geven wat deze beschrijving voor jou betekent (…… zijn betekent voor mij …….)
  • Na te gaan welke regels jezelf hierbij oplegt (Om …. te zijn moet ik …….)

Bijvoorbeeld:

  • Ik ben vriendelijk
  • Vriendelijk zijn betekent voor mij aardig en begripvol reageren naar anderen.
  • Om vriendelijk te zijn moet ik aardig en begripvol overkomen naar anderen.

Van perspectief veranderen en afstand nemen van je gedachten

Het doel is los te komen van de regels die we onszelf opleggen en de gedachten die ontstaan als we niet aan deze regels kunnen voldoen. Dit loskomen kan je bevorderen door bijvoorbeeld eerst recht en ontspannen te gaan zitten en enkele minuten je ademhaling te volgen. Daarna laat je op een niet veroordelende en milde wijze de gedachten toe die passen bij de in de vorige stap vermelde beschrijving. Hierdoor kijk je als het ware op een meer observerende wijze naar jezelf.

Vanuit ‘ik ben vriendelijk’ zou dan kunnen ontstaan:

‘Vriendelijk zijn vind ik een fijne eigenschap. Ik merk dat ik hierdoor gemakkelijker contact met anderen maak. Een goed contact met anderen vind ik belangrijk. Maar niet iedereen reageert op een positieve of aardige manier als ik vriendelijk ben. Dan vraag ik me af wat ik fout doe. En ook durf ik voor mezelf te bekennen dat het vriendelijk zijn een soort verdedigingsmechanisme is om niet gekwetst te worden. Altijd vriendelijk moeten zijn is  best vermoeiend. En alleen maar vriendelijke reacties terugkrijgen kan natuurlijk niet. Ik zie nu beter in dat vriendelijkheid me veel brengt, maar dat ik niet altijd vriendelijk MOET zijn.’

Compassievol – bang om fouten te maken

Mensen zijn dikwijls bang fouten te maken. Ze realiseren zich vaak niet dat fouten nuttige informatie oplevert waarvan je kunt leren. Om meer welbevinden te ervaren is het belangrijk een milder perspectief te ontwikkelen over falen. Dit perspectief kan je ontwikkelen door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Ga terug naar een moment waarin je faalde. Hoe voelde je je en hoe reageerde je?
  • Wat zou je tegen een goede vriend zeggen als die precies dezelfde faal-ervaring zou hebben?
  • Hoe zou je milder tegenover jezelf kunnen zijn?
  • Wat heb je van je faal-ervaring geleerd?
  • Op welke manier ben je moedig geweest door iets te proberen? Waar mag je trots op zijn?

Compassievol – tegenslagen

Soms heb je een tegenslag in het leven waar je geen invloed op kunt uitoefenen en die pijnlijk of moeilijk is. Denk aan ontslag, het verlies van een dierbare of ziekte. De natuurlijke neiging is je terug te trekken of te verzetten om de pijn maar zo min mogelijk te voelen. Deze vermijding en verzet kost onnoemelijk veel energie. En levert weinig op.

In plaats van verzet  kan je ook kiezen de aandacht juist wel te richten op je pijn. In eerste instantie zal je meer pijn ervaren. Maar vaak vermindert het gevoel na enige tijd. Het op een compassievolle manier aandacht richten op je pijn doe je door jezelf vragen stellen als:

  • Mag ik pijn en negatieve emoties ervaren?
  • Mag ik niet weten wat ik moet doen?
  • Kan en mag ik accepteren dat niet alles in het leven kan worden opgelost?

Compassievol – mild handelen naar jezelf

Mild handelen naar jezelf versterk je door grenzen te stellen. Zowel naar jezelf als naar anderen. Ervaar het verschil maar eens tussen:

  • ‘Ik kan je niet helpen met het opknappen van de keuken. Ik heb barstende koppijn. Probeer maar een ander te vinden die je kan helpen.’
  • ‘Ik kan je niet helpen met het opknappen van de keuken. De afgelopen tijd heb  teveel hooi op de vork genomen en steeds meer last van hoofdpijn gekregen. Ik moet het even wat kalmer aandoen om te voorkomen dat ik binnenkort met stressklachten thuis zit. Ik wil je vragen iemand anders te zoeken die je kan helpen.’

Compassievol – niet tevreden over je lijf

Deze oefening is specifiek voor mensen die last hebben van een negatief lichaamsbeeld. Mensen hebben dikwijls de natuurlijke neiging dat deel van hun lichaam waar ze niet blij mee zijn of dat minder goed functioneert (bijvoorbeeld als gevolg van ziekte) te vermijden. En deze vermijding kan onzeker maken.

In deze oefening wordt gevraagd voor de spiegel bewust naar het lichaamsdeel te kijken waar je niet blij mee bent. In het begin zal je meer negatieve emoties en gedachten ervaren. Het is belangrijk deze te accepteren van uit het observerende zelf door afstand te nemen van je gedachten over jezelf. Als de heftigste emoties afnemen, probeer dan met meer mildheid en compassie naar het lichaamsdeel te kijken.

[1] Welbevinden versterk je ook door:

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*