Help, ik haal weer mijn deadline niet!

Help, ik haal weer mijn deadline niet!
25 maart 2019 Hans Le Roux

Deze blog is geschreven voor degenen die regelmatig hun deadline niet halen. Of bang zijn hun werk niet op tijd af te krijgen. De onderstaande tips helpen je met het effectief en zonder onnodige werkstress realiseren van je deadline. Concrete doelen en aandacht richten op het hier-en-nu vormen hiervoor de basis.

Stap 1: bepaal concrete doelen

Zorg voor doelstellingen die SMART zijn. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Want onduidelijke, onvoldoende uitdagende of niet realistische doelstellingen zetten je motivatie onder druk. Werk bij grote projecten en complexe taken met subdoelen.

Stap 2: bepaal de afleidingen tijdens het werk of project

Ook bij doelstellingen die aan de SMART criteria voldoen kan tijdens het werk sprake zijn van tal van afleidingen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Moeite hebben met concentreren.
  • Tijd verliezen door piekergedachten.
  • De lat te hoog leggen.
  • Geen ‘nee’ durven zeggen.
  • Blijven hangen in de planning.

Veel van deze afleidingen zijn het gevolg van niet functionele gedachten. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan gedachten als:

  • ‘Dit werk krijg ik nooit af!’
  • ‘Ik twijfel of de kwaliteit van mijn werk goed genoeg is.’
  • ‘Ik mag absoluut geen fouten maken.’
  • ‘Hulp vraag ik niet; iedereen is al zo druk’.
  • ‘Ik mag geen zwakte tonen.

Stap 3: neem afstand van niet functionele gedachten

Een goede en veel beproefde methode om afstand te nemen van niet functionele gedachten is de drie-minuten-oefening. De drie-minuten-oefening bestaat uit de volgende stappen:

Minuut 1: stop zetten van de automatische piloot door bewust te worden

‘Kijk om je heen en word je bewust van waar je bent. Je hoeft niets van je omgeving te vinden, maar deze alleen te ervaren. Zie je gedachten en gevoelens als het water in een rivier dat voorbij stroomt. Je hoeft niets met je gedachten en gevoelens te doen. Gedachten en gevoelens hoeven niet positief te zijn en je hoeft ze ook niet weg te drukken. Wees mild voor jezelf.’

Minuut 2: concentreer je op je ademhaling

‘Volg je in- en uitademing. Merk hoe je buik of borst meebeweegt tijdens je ademhaling. Telkens als je door je gedachten wordt afgeleid breng je op een vriendelijke maar besliste manier je aandacht weer terug naar je ademhaling. Je hoeft je ademhaling niet aan te passen. Het gaat om het bewust zijn van je ademhaling.’

Minuut 3: breid je aandacht uit naar je hele lichaam

‘Breid nu je bewustzijn langzaam uit naar je hele lichaam. Stel je voor hoe de zuurstof in je adem zich door je hele lichaam verspreidt. Vanuit je longen via de buik naar je benen en voeten. En via je longen naar je armen, vingers en hoofd. Wees je hierbij bewust van de beweging en sensaties in je lichaam. Voel het gewicht van je lichaam waar je zit of staat. Telkens als je door je gedachten wordt afgeleid breng je vriendelijk en beslist de aandacht weer terug naar je lichaam’.

Stap 4: ga over op toegewijde actie

Kies een realistisch doel dat je in het komende tijdvak wilt bereiken. Richt vervolgens je aandacht op wat je nú wilt gaan doen. Telkens als je door gedachten wordt afgeleid breng je op een vriendelijke en besliste wijze je aandacht terug naar de uitvoering van je taak. Wees trots op jezelf en ervaar plezier als je vooruitgang boekt tijdens het werk. Je mag namelijk ook tijdens het werk plezier ervaren en niet pas na het behalen van het doel.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*