Enkele tips om werkstress te verminderen

Enkele tips om werkstress te verminderen
12 april 2019 Hans Le Roux

Werkstress bouwt zich in de loop van de tijd op. Meestal door negatieve patronen in de vorm van gedachten en gedrag. Werkstress kun je verminderen door deze patronen te doorbreken. Kleine veranderingen doorvoeren die je lang kunt volhouden werken hierbij het best. Onderstaand tref je enkele tips aan om werkstress te verminderen.

Mogelijke veranderingen gedachten

  • Emoties accepteren in plaats van onderdrukken. Want emoties onderdrukken kost enorm veel energie.
  • Accepteren dat je werkstress ervaart. Want door je gedachte dat deze stress er ‘niet zou mogen zijn’ ervaar je juist nog meer stress.
  • Milder denken over jezelf en anderen. Zie bijvoorbeeld het artikel Hoe kan ik mild en compassievol naar mezelf kijken?
  • Genieten van succes. Heel simpel, maar dit wordt maar al te vaak vergeten.
  • Eigen behoeften centraler stellen.
  • Meer denken in ‘willen’ dan ‘moeten’. Dus in plaats van ‘ik moet dit rapport vandaag afronden’ wordt het ‘ik wil dit rapport vandaag afronden’.

Mogelijke veranderingen gedrag

  • Toenemende stress beter leren herkennen en even wat anders doen. Bijvoorbeeld door een ontspanningsoefening te doen als de ‘drie-minuten-oefening’ zoals beschreven in stap 3 van mijn blog Help, ik haal weer mijn deadline niet!
  • Grenzen aangeven.
  • Rustmomenten plannen en pakken. Dus tijdens de middagpauze even naar buiten gaan.
  • Accepteren wat jij niet kunt veranderen.
  • Een gezonde leefstijl.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*