Je bent NOOIT waardeloos!

Je bent NOOIT waardeloos!
8 augustus 2019 Hans Le Roux

Schaamte is misschien wel de meest heftige emotie die we kennen. Want schaamte betekent ‘ik ben slecht’ of ‘ik ben waardeloos’. En dat is wat anders dan schuld. Want dan ben je niet slecht of waardeloos, maar heb je iets niet goed of misschien zelfs iets slechts gedaan.

Schaamte is in veel opzichten een ronduit ongezonde emotie. Het leidt bijvoorbeeld tot perfectionisme, anderen de schuld geven, pestgedrag, agressie, vermijding, gebrek aan eigenwaarde, angst en depressies. In organisaties kan het leiden tot een angstcultuur en een gebrek aan innovatie en betrokkenheid.

Redenen genoeg dus om schaamte bij de wortel aan te pakken. En de eerste stap is schaamtegevoelens onder ogen te zien.

Schaamtegevoelens accepteren

Speel geen verstoppertje met je schaamtegevoelens. Want net als met andere vervelende en pijnlijke emoties die je steeds onderdrukt, worden schaamtegevoelens hierdoor alleen maar groter. Veel effectiever is de pijn van schaamte -want pijn doet het- toe te laten. Iedereen doet soms wel iets stoms of verkeerd. En iedereen schaamt zich wel eens.

Zodra je de storm aan gedachten die je schaamtegevoelens aanwakkeren doorstaan hebt, is het tijd wat afstand van deze gedachten te nemen. Denk aan gedachten als ‘ik ben’:

  • waardeloos
  • slecht
  • fout
  • een nietsnut
  • een slappeling
  • geen liefde, hulp, aandacht, etc. waard

Een heel eenvoudige manier is dergelijke gedachten hardop uit te spreken. Als je dit een aantal malen doet zal je merken dat de betekenis van de gedachten af gaat nemen. Je neemt er wat afstand van. Je gaat inzien dat het maar gedachten zijn en geen feiten. Bovendien kan je gedachten -zeker als je ze ook opschrijft- op redelijkheid beoordelen.

Een andere -heel krachtige- manier is je gedachten en je schaamtegevoelens te delen met iemand anders die het verdiend heeft erover te horen. Iemand dus waarmee je je verbonden voelt. Want schaamte heeft er een enorme hekel aan als je je niet meer afzondert en erover praat.

Zodra de schaamtegevoelens zijn verminderd bekijk je wat je kunt doen. En houd hierbij altijd voor ogen: je hebt misschien iets onhandig of zelfs stoms gedaan. Maar je bent NOOIT waardeloos!

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*