Accepteren kan je leren

Accepteren kan je leren
23 oktober 2019 Hans Le Roux

Emoties onderdrukken of piekeren brengen je uiteindelijk niets

Als je langdurig je emoties onderdrukt of vermijdt krijg je er steeds meer last van. Onderdrukte emoties vinden namelijk vroeg of laat een uitgang door op een onverwacht moment tot uitbarsting te komen. De bekende druppel die de emmer doet overlopen.

Ook het blijven hangen in emoties door piekeren leidt tot steeds heftigere emoties. Muggen worden door piekeren steeds grotere olifanten.

Accepteren leidt tot ruimte voor een rijk en zinvol leven

Door je emoties te accepteren ontstaat er weer ruimte voor een rijk en zinvol leven. De situatie of gebeurtenis wordt er niet anders van. Maar je raakt ook geen energie meer kwijt aan het onderdrukken van emoties en piekeren.

Accepteren kan je leren

Accepteren is niet gemakkelijk en soms zelfs heel moeilijk, maar gelukkig wel te leren. Compassievol omgaan met je emoties vormt hiertoe de sleutel. Accepteren doe je door:

  • Emoties als angst, onzekerheid, spanning, verdriet, jaloezie, schuld en boosheid niet alleen maar als negatief te beschouwen. Dergelijke emoties voelen weliswaar niet prettig of zelfs ronduit onprettig, maar zijn ook waardevol. Ze maken je namelijk duidelijk wat voor jou echt belangrijk is in je leven of werk. Zo maakt een schuldgevoel als je veel weg bent voor je werk je bijvoorbeeld duidelijk om meer (kwalitatieve) aandacht te besteden aan je relatie.Emoties met een negatieve lading helpen je ook meer doordachte keuzes te maken en bevorderen je doorzettingsvermogen.
  • Een genuanceerde woordenschat bij emoties te gebruiken. Zeg tegen jezelf als je je gespannen voelt Ik voel me gespannen en niet Ik ben gespannen. Bij ‘spanning voelen’ is er ook ruimte voor andere meer positieve emoties en ervaringen. Bij ‘ik ben gespannen’ zeg je feitelijk dat je van top tot teen alleen maar uit spanning bestaat. Terwijl je zoveel meer bent dan dat ….
  • Je te beseffen dat zelfcompassie niet soft is en je zwak maakt. Mensen met zelfcompassie durven als het ware in de spiegel te kijken. Zelfcompassie betekent dat je oog hebt voor de realiteit en dat je ook negatieve emoties onder ogen durft te komen. Ook maakt zelfcompassie niet zwak. Mensen met zelfcompassie zorgen doorgaans beter voor zichzelf waardoor ze soepeler om kunnen gaan met tegenslagen.
  • Jezelf niet te vaak met anderen te vergelijken. Want je steeds vergelijken met anderen bemoeilijkt zelfacceptatie. Er is namelijk altijd wel iemand die iets beter kan, knapper of rijker is.
  • Vaker ‘mogen’ in plaats van ‘moeten’ te gebruiken. Met ‘moeten’ leg je jezelf veel regels op waaraan je ‘moet’ voldoen. Hierdoor leg je de lat onnodig hoog. Dit bemoeilijkt het accepteren van tegenslagen.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*