Je hoofd koel houden door acceptatie en toegewijde actie

Je hoofd koel houden door acceptatie en toegewijde actie
24 maart 2020 Hans Le Roux

Het Coronavirus doet een fors beroep op onze veerkracht. In de eerste plaats bij alle mensen die fantastisch werk doen in de zorg of betrokken zijn bij vitale processen. Maar ook bij alle mensen die de vervelende en soms zeer nare gevolgen ondervinden van de genomen maatregelen.

Door deze ontwikkelingen ervaart menigeen stress en angst. Daar is in de kern niets mis mee. Het zet ons op scherp en maakt ons voorzichtiger waardoor de kans op een ongebreidelde besmetting vermindert.

Maar de mens heeft ook de natuurlijke neiging zich te verzetten tegen vervelende gevoelens. We gaan dan bijvoorbeeld piekeren, onnodig vermijden, continu nieuws vergaren over Corona, veroordelen en hamsteren.

Gedrag dat, als je dit veel doet, een averechts effect heeft. Het continue verzet tegen vervelende gevoelens kost namelijk veel energie, lost daarom niets op en wakkert vervelende gevoelens juist aan.

Acceptatie en toegewijde actie

Veel effectiever voor je welbevinden is de gevoelens als gevolg van het Coronavirus te accepteren. Dit doe je aan de hand van het onderstaande eenvoudige stappenplan:

  • Schrijf op wat je voelt. Ik merk bij mezelf dat ik (me) …….. voel.
  • Schrijf op wat je hierbij denkt. Ik denk ………
  • Accepteer de opgeschreven vervelende gevoelens en gedachten. Realiseer je dat het vermijden of tegenhouden van deze gevoelens en gedachten een averechts effect hebben.
  • Neem afstand van de opgeschreven gedachten. Stel jezelf vragen als: Wat zou je een ander  adviseren die deze gedachten heeft? Hoe waar is mijn gedachte eigenlijk? Helpt deze gedachte mijn probleem op te lossen of vergroot deze gedachte het probleem juist?
  • Bedenk wat je wel kunt doen. En dat zijn duizend en één mogelijkheden. Denk aan een ommetje maken, even rust pakken of mediteren, een kopje thee zetten, goed voor jezelf zorgen, niet meer dan je best doen, sporten, skypen, even stil staan hoe waardevol je werk is, elke avond drie positieve dingen opschrijven, advies inwinnen, etc.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*