Piekeren helpt niet

Piekeren helpt niet
25 september 2020 Hans Le Roux

Piekeren kost veel energie en lost helemaal niets op. Toch piekeren veel mensen. Lees verder waarom dit zo is en hoe je piekeren vermindert.

Waarom piekeren mensen?

Mensen piekeren omdat ze het idee hebben dat ze hierdoor problemen kunnen oplossen of voorkomen. Dat is een grote denkfout.

Piekergedachten beginnen namelijk vaak met ‘wat als’ gevolgd door een rampscenario. Dergelijke gedachten dragen natuurlijk niet bij aan het oplossen van problemen. Zeker als deze gedachten steeds weer terugkomen en je ze niet kunt stoppen.

Piekeren is niet hetzelfde als denken. Denken leidt namelijk tot energie en actie. Piekeren daarentegen lost niets op en kost juist energie.

Waarom is loslaten van piekeren zo lastig?

Piekeren geeft vaak een kort gevoel van controle en daarmee een fijner gevoel. Hierdoor meent het onbewuste brein dat piekeren helpt. Het redeneert: hoe meer je piekert hoe beter! Het doorbreken van deze neerwaartse spiraal is dan best lastig.

Toch is het met toewijding en doorzetting mogelijk piekeren te verminderen. Onderstaand tref je hiervoor een aantal tips aan.

Tip 1: Laat het idee los dat piekeren helpt

Piekeren lost echt je probleem niet op. Op de korte termijn heb je misschien een fijner gevoel, maar de prijs die je ervoor betaalt is heel hoog. Veel piekeren leidt namelijk tot onnodige spanning, slechter slapen, een korter lontje en concentratieverlies. Ook kan het uiteindelijk leiden tot serieuze lichamelijke en burn-out klachten.

Tip 2: Accepteer dat niet alles is te voorkomen

Accepteer dat het leven gepaard gaat met onzekerheden, mislukkingen en tegenslagen. Je kunt een tegenslag beter accepteren als het zich aandient dan  veel tijd en energie stoppen in het voorkomen ervan. Door te accepteren dat je niet alles kunt voorkomen sta je wat relaxter in het leven waardoor piekergedachten minder kans maken.

Tip 3: Verleg je aandacht

Piekergedachten kan je niet stoppen of controleren. Je kan er wel anders mee omgaan. Bijvoorbeeld door je geduldig en gestaag op wat anders te concentreren. Hierbij kan je denken aan het volgen van de beweging van je buik als je ademhaalt. Iedere keer als je wordt afgeleid door piekergedachten keer je vriendelijk maar beslist terug naar je bewegende buik.

Als je wakker ligt door een hoofd vol met piekergedachten helpt het ook om positiever te denken. Bijvoorbeeld van ‘ Ik moet slapen want ….’ naar ‘Ik slaap nu niet, maar ik rust wel’. Bij ‘moeten’ leg je jezelf veel druk op, waardoor inslapen juist niet lukt.

Meer weten over vitaliteit en mentale veerkracht? Download dan mijn gratis e-book ‘Mentale veerkracht door compassievol accepteren en toegewijde actie’ of neem vrijblijvend contact met mij op.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*